Hund jagar Mig och Muni! :S

Muni var helt underbar att rida idag, han bjöd verkligen framåt, mer än han brukar och var verklien super glad att få komma ut och busa lite.
Blev jätte glad när jag red honom, han tog galoppfattningarna direkt, och jag har verkligen börjat känna vilken galopp de är, duktig jag är.
Och vänster galoppen... O-M-G! säger jag bara, stora lyft. Och spelade ingen roll vilket tempo jag red i, men han kändes bättre i lite saktare tempo ändå, men han var super flott, önskade att nån kunde fotografera oss.
Arbetade ganska mycket med att flytta honom, när jag skrittade, han var dock lite trög med det i början, men sen flöt det på som tusan.
Red till norra bommarsund, eftersom det är en jätte bra grusväg att rida på där, och allt funkade hur bra som helst och han var hur fin som helst. Sen saktade jag ner till skritt och arbetade så en bra väg, flytta flytta flytta och gå fram. Det kändes bra, men sen när jag kommer förbi Vanjas hus, jag höll ögonen på dörren hela tiden ifall hon sku släppa ut hundarna på oss, men dörren var stängd då jag kollade. Men så hör jag 2 hundar som börjar skälla och den ena börjar låta mera och mera! stod precis vid hennes utfart, och så ser jag den där svarta hunden komma utspringande HELT LÖS! och grinden är öppen och allt, och Muni ser hunden och känner min rädsla och jag svänger honom hemmmmåt, och så sticker han iväg i full sken! Tror jag aldrig har skenat så fort förut!!! Men hunden kommer efter och jagar oss över 200m!
Jag stannade efter ca.300m, och Muni var jätte skärrad, han är redan lite osäker om hundar, visst de är okej sålänge de sitter stilla och är TYSTA! Men denna som jagade oss, herregud vad han blev rädd, han verkligen stod och skakade, lugnade ner honom och stod stilla åtminstonde 10-15 minuter innan jag red vidare hemmåt.
Fyfan säger jag bara, om man ska ha hundar bör man väll ha dem fast?!!
Den där hunden verkligen jagade oss, inte på de där sättet "kolla en kompis ska vi leka" *viftar på svansen*
Usch de där var verkligen superhemskt!! :(
Tycker verkligen synd om Muni! Har förstått att vi är inte de första som får hennes hundar på oss, Cia och Freyja har fått, Liz och Anna och Linda Karlsson...
Tycker det verkligen är fel!!!
Vad skulle man kunna göra för att få stopp på detta? Vanja är som hon är... :S riktigt speciell... de är nästan så att man inte vågar gå och säga "hej" ens, hon är skit skrämmande!! ><
Hon säger vad hon tycker och sen är det klart så...

Kommentarer
Postat av: Wilma

En del använder ju sina hundar som vakthundar så då ska dem ju skydda sitt hem. Men jag håller med om att man ska ha sin hund kopplad.



Dock tror jag du "lockar" hunden gen om att galoppera iväg då blir det ju som en kick. Hon springer då springer jag efter. Du förstår?



Hunden en bit från mitt stall kommer iprincip alltid när vi ska rida förbi deras hus. Den stora shäfern kommer alltid springandes & skäller som bara den men börjar jag då galoppera iväg kan du sluta ännu illare om jag bara stå still. Står man stilla när den kommer kommer den fram & skäller lite & om man ryter lite vänder den. Alla är olika men detta är bara ett tips!



& sen skrev du att du svängde din Muni hem & skenade.

När hästen skenar tappar hästen kontrollen. Så den kan inte vägledas till att skena. Bara en liten påminnelse :).



2011-06-30 @ 10:23:16
URL: http://horseheaven.blogg.se/
Postat av: ullis

förstår att du gjorde som du gjorde, man gör det av ren panik och vänder hästen om. Du hade tur som sprang ifrån hundarna. Två ggr har det kommit hundar springades mot mig och Austri, det jag gör då är att tänka, vill jag bli jagad eller vill jag jaga? så jag brukar välja jaga, vilket innebär att jag vänder austri mot hunden och går eller travar mot hunden. I båda fallen har hunden vänt och sprungit tillbaka. En hund ger sig inte på en stor häst som kommer springades mot den, hunden blir oftast liten och rädd .. bara ett litet tips, vet att det inte är så lätt att tänka alla ggr i panik! =) hoppas allt är bra annars =)

2011-07-01 @ 16:04:24
Postat av: Josefin S.

Håller verkligen med dig! Ska man ha hundar ska man verkligen ha koll på dem! ;s Inte ovaktade eller något, vakthund eller inte, HÅLL KOLL säger jag bara! :o Jag menar, ägaren orde ju kanske veta att det rider folk där?

2011-07-01 @ 16:55:35
URL: http://canonfotograf.blogg.se/
Postat av: Noomie

Om man ska ha hundar så ska man ha PLI på dom! Om man inte har det så ska dom vara fastbundna.

Jävla knepig kvinna det där.. :S

Jag gillar Ullis kommentar, dock så måste man ju ha en häst som inte är så rädd för hundar då och som liksom inte viker undan.

Hoppas kvinnan lär sig en läxa, någon borde ta ett allvarligt snack med henne!

2011-07-02 @ 13:18:37
URL: http://lexx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0