Ridturen

Fick inte med mig nån som kunde komma och fotografera, men jag hoppas att det är ok utan nå bilder?
Red till norra bomarsund, kart bild kan komma senare. Men det är en ganska bra bit ca. 4-5km fram och tillbaka, red ett ganska hårt pass. Mycket galopp och tölt, och flyttningar i skritt och tölt. kändes riktigt bra, mjuk och härlig.
Det jag tänker på när jag rider och under ett ridpass är att hästen ska arbeta mjukt och avslappnat
* Kyssa stigbygeln från marken och flytta honom från marken, sedan göra samma sak på ryggen.
* 10-15 minuter skritt där muni ska gå i en ganska lång och låg form i 5 minuter, sen kan jag börja korta tyglarna och börja arbeta lite mer, genom att flytta honom lite, men ändå arbeta i rätt form nu, och kunna gå i olika tempon skritt. Mellan - arbetstempo -mellanskritt.
* Arbeta på att ställa honom lite, och flytta honom mer och mer.
Här vill jag se till innan jag börjar töltar/travar att han är mjuk och går i form
vi har ett stort problem då han är hög i formen i tölten, men det går inte så bra att träna det på raksträckor. Men så fort vi kommer till en bana så arbetar vi med den ofc. Oftast så töltar jag efter jag värmt upp och testar honom i olika tempon, mest i arbetstempo, mer arbeta där! Han är för snabb, men det är påväg, men idag kändes det riktigt bra. Sedan far jag iväg i lite snabbare tempo, inte ökad! Han är inte tillräckligt stark för det ännu.
Men han kan ta några ökade steg.
Skrittar en stund igen, och flyttar honom igen. Sedan brukar jag kunna trava lite, och korta och länga stegen.
Galoppen tänker jag mycket på att jag ska kunna öka galoppen att de går mycket snabbt men ändå inte sken. Och sedan ska han kunna ganska snabbt kunna fara i kort galopp, och sedan mellan, och växla lite, och sakta av, och fara iväg igen, då jag tänker på att det ska bli rätt galopp! *Cred till mig, har börjat kunna känna igen mer och mer rätt galopp* (Har varit dålig på att känna av galopp).
Sedan då jag skrittar hem så ska jag kunna flytta honom utan några tygeltag alls, och det funkar super! funkar i början med, men bättre i slutet då han är ganska trött.
På hemvägen ska han kunna gå o mellantempo skritt, och vara lång och låg.
detta är då jag tänker på när jag rider i alla gångarter. Och denna tur var ganska hård ändå, och det blev ganska mycket galopp och tölt. Men det jag blev mest förvånad över var att Muni knappt blev svettig? Tycker han borde bli det, efter mycket flyttning och arbeta i form + att tölta och galoppera!
har tränat han för bra *host host*
Måst börja bli mycket hårdare träningspass, för att kunna bli "fit" till tävlingarna den 17 juli, då jag och Muni och jag ska till Sverige och tävla.
Ni svenskar som läser bloggen får gärna komma och kolla och kolla på tävlingarna den 17 juli på toftinge! :)
Muni och jag ska tävla i V5 och T7, anmälan inskickad och betalningen klar! taggar som tusan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0