Skillnad mellan B och M

B= Bangsi
M= Muni
-
Som de flesta kanske vet så tog jag hand om en annan islandshäst förut, Bangsi som jag hade som sköthäst lite mer än 1 år. Hur sku man beskriva honom riktigt? hmm... busig, va som en 5 åring som tiggde om godis, lite små bråkig ibland, hatade att arbeta, hade svårt att få tölt från början, protesterade, stel när jag började med honom, ridskolegång (= Gick med huvve högt och långt ifrån kroppen) typ såhär: (google bild)
och han såg ut som en nalle björn på vintern. Och hans namn betyder även Nalle. Lärde mig väldigt mycket med honom, och han var en duktig hoppare åxå, tänk att jag hittar sånna islandshästar?! ;) Vi hoppade som högst 60-70cm?
En svart liten bus sak, vissa frågan mig vad jag såg hos honom? Och hur jag orkade med honom, det är bra frågor, men ibland fastnar man för lite "speciella" hästar som inte är som alla andra, snälla, mjuka, fina gångarter.
Muni är ju hur underbar som helst, han är riktigt snygg, underbar att rida, fina gångarter, och vill verkligen göra sitt bästa för ryttaren, och visar gärna upp sig, om de är några ston eller andra hästar runt sig, och speciellt andra hästar han inte känner då.
Andra så skillnader mellan dessa är psyket, teknik, och arbetsviljan.
Men Bangsi hade t.ex. mkt lättare att lära sig vissa grejer såsom "kyssa stigbygeln" och att man fick gå på sidan såhär:
Muni hade väldigt svårt med att lära sig de, han tyckte de var konstig och förstod inte, och sen de där med kyssa stigbygeln har Muni haft svårt med i början då han hela tiden gick runt, när jag bara träna att stå stilla och göra de, både från marken och när jag satt på.
Men den alllllllra största skillnaden är att t.ex. efter varje träning så märkte man stora resultat med Bangsi, man såg direkt vad som blev bättre, och fort gick det också, efter varje Marcus kurs så kände jag mig jätte nöjd för jag såg den stora skillnaden från när jag gick in i ridhuset och när jag gick ut.
Jag såg då inte någon skillnad efter jag gått kurs för Marcus med Muni, och så är de på flera träningar, int ser jag nån stor skillnad heller? De ända jag har märkt är från när han kom och hur han är nu, det är de ända jag kan jämföra med. Det går inte att gå på t.ex. en marcus kurs med Muni för att jag ser inget resultat av det hela? Int på samma sätt jag gjorde med Bangsi.
Om ni fattar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0