Cykelstyre!

Haha, vad kan det vara i hästväg? Jag tror nog att många vet det redan men jag återkommer till det senare! ;)
Red alltså Hausti på lektion i ridhuset ikväll. Hande dock inte så höga förväntningar eftersom jag var lite stressad när jag skulle hämta honom i hagen och det är inte bra alls!
Jag + stress
= stress för Hausti
= Stressad Frida och stressad Hausti
= Stressad Hausti i stallet
= Irriterad Frida
= Stress på lektionen.

Men någonstans på väg mellan hagen och stallet så tänkte jag att jag bara orkar inte med stressen, stress är inte bra ur någon vinkel! Så jag sansade mig själv och Hausti följde mitt exempel!
Så vi kom ett par minuter sent till lekionen, men det gör inte så mycket, uppvärmningen blev lite kortare bara så att vi skulle hinna med alla andra! Men vi började med skänkelvikning vilket inte gick jätte bra idag, han tyckte det var mycket jobbigare att flytta för vänster skänkel och vi fick kämpa lite med att få med framdelen ordentligt så att den var före. Sedan skulle vi ta lite trav och göra volter på båda kort sidor, vi fick kämpa lite med traven i början också och jag hade svårt med volterna då jag har en stor ovana att röra för mycket på händerna och tappa bort yttertygeln.
Det var efter det som vi började med "cykelstyret" och för den som inte vet vad det är för något så går det ut på att man inte ska röra händerna när man rider, utan bara röra axlarna och låta händerna följa med. På så sätt så undviker man att tappa ytter/inner tygeln och bättet hålls rakt i munnen på hästen som det ska vara. Ridläraren sa också att man kan komma åt många av hästen problem genom att det får arbeta på rätt sätt. Och om jag skulle få gissa så tror jag att jag inte är ensam om att röra händerna för mycket när man rider!

Det är en jätte bra övning enligt mig, i alla gångarter, att endast röra axlarna och hjälpa till med skänklar om det behövs! Super bra för mig i alla fall. Och jag märkte dessutom att Hausti gav efter på ett annat sätt än förut, så det ska jag verligen tänka på i framtiden! Plus att det också märktes jätte mycket i tölten sen. Han töltade mer avslappnat och gick fint tyckte jag!
Sätter in en bild också så att inlägget får lite färg. Det blev mycket text nu! ;)
Söta Hausti, blev en favorit i repris! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0